De nieuwe drempels voor overheidsopdrachten in België zijn op 1 januari 2024 van kracht geworden. Deze bedragen, die om de twee jaar worden herzien, bepalen de procedures die van toepassing zijn op aanbestedende diensten (overheidsaankopers) bij het uitschrijven van openbare aanbestedingen 📈.
Deze drempels kunnen een domino-effect hebben op je reactie op een overheidsopdracht: reactietijd in verband met verplichte publicatietermijnen, informatie opgevraagd door de overheidsinkoper, mogelijke beroepsprocedures, enz.
Het doel van dit artikel is om je te helpen je weg te vinden rond al deze drempels 🤔!
Lees meer over de wettelijke drempels, de bijbehorende procedures en ons advies over het aanpassen van uw inschrijvingsstrategie. Laten we samen de bijzonderheden van deze nieuwe drempels en hun praktische impact op uw aanpak bij het bieden op overheidsopdrachten onderzoeken.

Inzicht in de drempels voor Belgische overheidsopdrachten in 2025
De Belgische drempels voor overheidsopdrachten vormen de regelgevende basis voor alle openbare aanbestedingsprocedures.
Wat is een drempel voor openbare aanbestedingen?
Een drempel voor een overheidsopdracht is een financieel bedrag dat aanleiding geeft tot de toepassing van specifieke regels. Deze drempels fungeren als regelgevende niveaus 📊. Praktisch gezien legt elke drempel specifieke verplichtingen op aan de aanbestedende diensten. Bijgevolg moet uw bedrijf zijn strategie aanpassen aan de waarde van de opdracht in kwestie.
Deze drempels hebben een directe impact op drie cruciale aspecten:
- Verplichte openbare aanbestedingsprocedures,
- Deadlines voor reacties,
- De vereiste advertentieniveaus,
- De complexiteit van de zaak.
Het is ook belangrijk om te begrijpen dat de Europese regelgeving deze drempels harmoniseert met die van andere lidstaten. Dit betekent dat elke EU-lidstaat niet volledig autonoom is in zijn keuze van drempels voor het gunnen van overheidsopdrachten.
De verschillende soorten drempels in België
Het Belgische systeem maakt een onderscheid tussen verschillende categorieën drempels voor overheidsopdrachten, afhankelijk van de activiteitensector. Deze segmentering weerspiegelt de specifieke economische kenmerken van elke sector 🎯.
Enerzijds zijn de nationale drempels van toepassing op kleinere opdrachten. Deze opdrachten genieten dus van vereenvoudigde procedures en reclame die beperkt is tot het Belgische grondgebied. Anderzijds zijn de Europese drempels van toepassing op de grootste opdrachten. Deze opdrachten moeten dus tegelijkertijd in België en in het Publicatieblad van de Europese Unie worden bekendgemaakt.
Het Belgische federale systeem creëert echter een verdeling van bevoegdheden tussen verschillende overheidsniveaus. Federale, regionale en lokale aanbestedende diensten passen dezelfde Europese drempels toe, maar kunnen specifieke procedurele vereisten hebben afhankelijk van hun bevoegdheidsgebied. .
Laten we nu eens kijken wat de precieze bedragen zijn die van kracht zijn geworden en hoe ze zijn veranderd ten opzichte van voorgaande jaren.

Procedures begrijpen vóór bedragen
Voordat je de drempels voor overheidsopdrachten kent, is het essentieel om de procedures voor de gunning van opdrachten te kennen. Hier komen de drempels pas echt om de hoek kijken!
Hoe bepalen drempels de aankoopprocedures?
Drempels voor overheidsopdrachten fungeren als automatische triggers voor specifieke procedures. Elk overschreden niveau verandert de spelregels radicaal voor jouw bedrijf en voor de aankoper. 📊 Zo werkt het Belgische systeem:
Gevolgen van drempels
< 30.000 excl. btw → Opdracht met lage waarde (eenvoudige factuur aanvaard) 30.000 € tot 143.000 € excl. btw → Vereenvoudigde nationale procedures
143.000 € tot Europese drempels → PNSPP mogelijk + geformaliseerde procedures > Europese drempels → Verplichte Europese procedures
Het resultaat is dat hoe hoger het bedrag, hoe meer de openbare aanbestedingsprocedures restrictief. Deze gradatie biedt echter ook mogelijkheden die aangepast zijn aan elke bedrijfsgrootte.
Contracten met een lage waarde: eenvoud (< € 30.000 exclusief btw)
Deze contracten profiteren van de eenvoudigste procedure in het Belgische systeem. De overheid kan het contract sluiten door eenvoudigweg een factuur te aanvaarden, zonder bijzondere formaliteiten. 🎯
Concrete impact voor je bedrijf:
- Geen publicatie vereist,
- Geen formele competitie,
- Directe onderhandeling mogelijk,
- Zeer korte levertijden.
De grondbeginselen blijven echter van toepassing. Bovendien moet de koper het principe van gelijke behandeling respecteren, zelfs in deze vereenvoudigde procedure.

Procedure van gunning via onderhandelingen zonder voorafgaande bekendmaking (PNSPP): het voordeel voor KMO’s
Het PNSPP wordt mogelijk voor opdrachten van minder dan 143.000 euro exclusief btw in strikt gedefinieerde gevallen. Deze procedure zal een revolutie teweegbrengen in de toegang tot overheidsopdrachten voor KMO’s in de bouwsector en openbare werken. 💡
De tastbare voordelen:
- Rechtstreeks overleg met geselecteerde bedrijven,
- Onderhandeling over voorwaarden toegestaan,
- Geografisch beperkte concurrentie,
- Lagere toedieningskosten.
Het gebruik van deze procedure is echter nog steeds bij wet geregeld. De aanbestedende dienst moet het gebruik van deze procedure rechtvaardigen door bijzondere omstandigheden.
Ontwikkel je lokale netwerk en onderhoud kwaliteitsrelaties met overheidsinkopers in je regio om te kunnen profiteren van deze aanbestedingen.
Geformaliseerde procedures: toenemende complexiteit
Boven €143.000 exclusief btw worden openbare aanbestedingsprocedures steeds complexer. Er zijn verschillende opties beschikbaar voor aanbestedende diensten, afhankelijk van hun behoeften.
Open procedure: Elke exploitant kan direct in één fase een aanvraag indienen. Deze procedure is daarom geschikt voor gestandaardiseerde contracten waarbij de eisen duidelijk zijn gedefinieerd.
Beperkte procedure: Voorafgaande selectie van kandidaten, vervolgens indiening van inschrijvingen in twee fasen. Deze aanpak maakt dus een eerste sortering op basis van capaciteit mogelijk.
Concurrentieprocedure met onderhandeling: Mogelijkheid om te onderhandelen na selectie. Deze flexibiliteit gaat echter gepaard met zwaardere procedurele beperkingen.
Europese drempels: internationale concurrentie
Contracten die de Europese drempels overschrijden, geven automatisch aanleiding tot verscherpte reclameverplichtingen. Deze opdrachten moeten gelijktijdig in België worden gepubliceerd (E-aanbesteding) en in het PBEU (Publicatieblad van de Europese Unie). 🌍
Gevolgen voor de mededinging :
- Open voor alle Europese operators,
- Langere aanvraagdeadlines,
- Verhoogde documentatievereisten,
- Maximaal voorbereidingsniveau vereist.
Als gevolg daarvan moet uw strategie om te reageren op overheidsopdrachten zich aanpassen aan deze internationale dimensie. Dit betekent dat de kwaliteit van uw technische briefing van cruciaal belang wordt in het licht van deze bredere concurrentie.

Publicatievereisten volgens drempels
De publiciteitsvereisten variëren dus naargelang de bedragen en creëren verschillende concurrentieniveaus. Voor opdrachten onder de Europese drempels volstaat publicatie in België alleen. Bijgevolg genereren deze opdrachten voornamelijk nationale concurrentie, die lokale bedrijven bevoordeelt.
Aan de andere kant vereisen opdrachten die de Europese drempels overschrijden een dubbele bekendmaking. Als gevolg daarvan trekken deze opdrachten een bredere en intensievere Europese concurrentie aan.
Deze publiciteitsverplichtingen hebben dus een directe impact op je strategie om in te schrijven op openbare aanbestedingen!
De nieuwe bedragen voor 2024-2025: wat verandert er?
De drempels die van kracht worden op 1 januari 2024 betekenen een verandering, met lineaire verhogingen. Deze trend zou zich de komende jaren wel eens kunnen voortzetten!
Europese reclamedrempels
De waarde van overheidsopdrachten in België is aanzienlijk verhoogd voor deze periode van twee jaar. De nieuwe drempels voor 2024 weerspiegelen de aanpassing aan de hedendaagse economische realiteit. 📈.
Voor opdrachten voor werken is de verplichte Europese bekendmakingsdrempel nu €5.538.000 exclusief btw. Boven dit bedrag moet uw contract gelijktijdig in België EN in het Publicatieblad van de Europese Unie worden gepubliceerd. Onder dit bedrag volstaat publicatie in België alleen.
Voor leveringen en diensten in de traditionele sectoren is de Europese drempel €221.000 exclusief btw. Vanaf 221 001 euro exclusief btw moet de koper dus op Europees niveau publiceren en langere aanvraagtermijnen (minimaal 30 dagen) in acht nemen. Onder deze drempel blijven de procedures nationaal, met meer flexibiliteit.
Voor speciale sectoren (water, energie, vervoer) geldt een Europese drempel van €443.000 exclusief btw. Deze differentiatie erkent de specifieke economische kenmerken van deze sectoren.
Specifieke drempels voor centrale aanbestedende diensten
De nieuwe drempels voor 2024 voorzien ook in speciale bedragen voor Belgische centrale overheden (federale overheidsdiensten). De drempels voor deze entiteiten zijn verlaagd naar €143.000 exclusief btw voor leveringen en diensten. 🎯 Het tijdschema voor de toepassing loopt daarom van 1 januari 2024 tot 31 december 2025. Deze bedragen blijven dus stabiel gedurende deze periode.

Conclusie
Afgezien van de bedragen, zal een goed begrip van de drempels voor Belgische overheidsopdrachten je een beter inzicht geven in de manier waarop overheidsaankopers te werk gaan. Deze drempels zijn meer dan cijfers. Ze structureren het dagelijks denken en de beperkingen van de aanbestedende diensten. Als u deze logica beheerst, kunt u doeltreffender communiceren met uw openbare contacten. 🎯
Een inkoper die bijvoorbeeld wordt geconfronteerd met een contract van € 200.000 (exclusief btw) weet dat hij zal moeten omgaan met Europese reclame, langere deadlines en meer concurrentie. Voor een contract van €80.000 exclusief btw zal hij echter de voorkeur geven aan een meer lokale en vereenvoudigde aanpak.
Om je te helpen, vind je hieronder een tabel met een overzicht van de verschillende drempels die van toepassing zijn op overheidsopdrachten in België:
Soort contract | Drempelbedrag | Gevolgen |
---|---|---|
Laagwaardige contracten | - 30.000 exclusief btw | Eenvoudige factuur aanvaard - Geen publicatie vereist |
Onderhandelde procedures (PNSPP) | - 143.000 exclusief btw | Rechtstreekse raadpleging mogelijk - Onderhandeling toegestaan |
Leveringen / diensten (centrale organen) | 143.000 + BTW | Europese publicatie - EU-procedures |
Leveringen / diensten (traditionele sectoren) | 221.000 euro + btw | Europese publicatie - Mededinging in de uitgebreide EU |
Leveringen / diensten (speciale sectoren) | 443.000 + BTW | Europese publicatie - Verlengde deadlines |
Bouw- en civieltechnische werken | 5.538.000 euro + btw | Europese publicatie - Internationale wedstrijd |
🎯 Axola kan u helpen bij het ontcijferen van de problemen waar overheidsinkopers mee te maken krijgen! Onze expertise kan u helpen hun beperkingen te begrijpen en uw aanpak van overheidsopdrachten dienovereenkomstig aan te passen. Neem contact met ons op om uw dialoog met aanbestedende diensten te optimaliseren.
FAQ
Heb je vragen over ons artikel over “drempels voor overheidsopdrachten in België”?
Je vindt hier vast en zeker de antwoorden. Zo niet, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
-
Hoe leg je uit dat een koper zijn behoefte opsplitst in verschillende kavels?
Door overheidsopdrachten op te splitsen kun je vaak onder de drempels in België blijven en Europese reclame vermijden. 🎯.
Bijvoorbeeld, een eis van €300.000 verdeeld in 4 kavels van €75.000 is nog steeds onderworpen aan de nationale procedure. Deze praktijk moet echter worden gerechtvaardigd door legitieme technische of economische redenen ⚖️. Kunstmatig splitsen om de drempels te omzeilen is strafbaar.
Ondersteun de koper dus door spontaan een relevante technische uitsplitsing voor te stellen om de beslissing gemakkelijker te maken!
-
Kan ik rechtstreeks onderhandelen met de openbare aankoper?
Ja, voor opdrachten van minder dan 143 000 euro exclusief btw blijft de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking mogelijk.
De koper kan dus rechtstreeks met jou onderhandelen over de voorwaarden, wat een kans is 💰.
Het moet deze procedurele keuze echter rechtvaardigen en gelijke behandeling respecteren. Deze flexibiliteit verklaart waarom deze “gemiddelde” contracten van bijzonder belang zijn voor KMO’s.
Ontwikkel dus je lokale netwerk om te profiteren van deze bevoorrechte kansen! 🚀
-
Waar zijn kopers echt bang voor met Europese drempels?
Boven de Europese drempels vrezen kopers drie belangrijke moeilijkheden: toegenomen administratieve complexiteit, langere termijnen en het risico op beroep 😨.
Dit komt omdat dergelijke contracten eerder de aandacht trekken van concurrenten die zijn afgewezen en worden gecontroleerd. Stel ze dus gerust door te laten zien dat je perfect op de hoogte bent van de procedures en dat je in staat bent om juridische zekerheid te bieden voor je bod. ⚖️.
Zo word je zijn vertrouwde partner die hem helpt om de risico’s te beheersen!
-
Kunnen inkopers echt sociaal werk doen met kleine contracten?
Contracten onder de Europese drempels bieden meer flexibiliteit voor het opnemen van sociale clausules 😊.
Op die manier kan de koper lokale beleidsdoelstellingen nastreven, zoals opleiding, integratie en duurzame ontwikkeling 🌱.
Deze clausules moeten echter wel proportioneel en meetbaar blijven. Stel in feite spontaan geloofwaardige sociale verplichtingen voor die de waarde van je sollicitatie vergroten zonder buitensporige beperkingen op te leggen.
-
Hoe weet ik of mijn bedrijf in aanmerking komt voor onderhandelde procedures?
Om te kunnen profiteren van het PNSPP moet uw bedrijf zich eerst binnen het geografische prospectiegebied van de koper bevinden 📍.
Aanbestedende diensten geven vaak de voorkeur aan lokale bedrijven voor deze vereenvoudigde procedures. Zorg bovendien voor een goede staat van dienst en solide referenties in uw sector 💪.
Bouw dus aan duurzame professionele relaties met openbare aankopers in jouw regio, want vertrouwen speelt een doorslaggevende rol in hun keuze voor directe raadpleging!
-
Zijn de drempels anders van toepassing op raamovereenkomsten?
In het geval van raamovereenkomsten moet de raming betrekking hebben op de totale waarde van alle opdrachten die tijdens de gehele geldigheidsduur kunnen worden geplaatst. 📊.
Een raamovereenkomst met een looptijd van 4 jaar en een voorspeld volume van €60.000/jaar is bijvoorbeeld € 240.000 exclusief btw waard en activeert dus de Europese verplichtingen! Deze regel voorkomt dat de drempels worden omzeild door het contract in de tijd te spreiden 🎯.
Bovendien is elk volgend contract dat onder de raamovereenkomst wordt toegekend niet langer onderworpen aan individuele reclamevereisten. Dit is een aanzienlijk voordeel voor terugkerende aankopen! 🚀
-
Wat moet ik doen als mijn contract tijdens de uitvoering de drempel overschrijdt?
Als de overschrijding het gevolg is van onvoorziene ruiters die verband houden met nieuwe omstandigheden, blijft de oorspronkelijke procedure geldig ✅.
In de jurisprudentie wordt onderscheid gemaakt tussen voorzienbare veranderingen en veranderingen die het gevolg zijn van uitzonderlijke situaties (onverwachte geologie, nieuwe normen, enz.) 📋.
Documenteer echter zorgvuldig de redenen voor de overschrijding om de onvoorziene aard ervan te rechtvaardigen 📝. Bijgevolg moet je absoluut vermijden dat het contract wordt geannuleerd door overschrijdingen die konden worden voorzien toen het contract voor het eerst werd opgesteld!
Vergelijkbare artikelen
Voir tous les articles de la catégorie
Abonneer je op onze nieuwsbrief